תמ"א 38 להתמודדות עם המצב הביטחוני

מלחמות, מבצעים צבאיים וגלי הטרור הפוקדים את מדינתנו אחת לכמה שנים, מצריכים מתושבי המדינה, הערכות מתאימה. אחת הדרכים להתמודד עם מצבים מאיימים אלה ועם מצב בטחוני לא יציב היא תוספת של ממ"ד בבית

מלחמות, מבצעים צבאיים וגלי הטרור הפוקדים את מדינתנו אחת לכמה שנים, מצריכים מתושבי המדינה, הערכות מתאימה. אחת הדרכים להתמודד עם מצבים מאיימים אלה ועם מצב בטחוני לא יציב היא תוספת של ממ"ד בבית. הממ"ד – מרחב מוגן דירתי, הוא בגדר חובה בכל דירת מגורים על פי החוק בישראל משנת 1992. הממ"ד מהווה מרחב בטון, המגן על דיירי הבית במקרים של מלחמה או מצב מאיים אחר שבו קיים חשש ממשי לפגיעה בדיירי הבית.

תמ"א 38 להתמודדות עם המצב הביטחוני

חשיבותו של הממ"ד

במבנים ישנים, שנבנו לפני שנות ה – 80, אין מרחב מוגן בבית והדיירים בעתות מלחמה או בזמן מבצעים צבאיים שונים, אינם מוגנים. דיירי מבנים ישנים נאלצים להסתפק במקלט ציבורי בשעת חירום, שלעתים יכול להיות גם במרחק הליכה רב מהבית. פרויקט תמ"א 38 ירושלים ובערים נוספות כולל תוספת של ממ"ד לכל דירה וחיזוק המבנה כולו באמצעי בנייה מיוחדים. הפרויקט, שמכונה "תכנית המתאר הארצית" ונכנס לתוקף בשנת 2005, מספק מענה מתאים לדיירים המתגוררים במבנים ישנים, בין אם על ידי הריסת המבנה ובנייתו מחדש (כולל תוספת של ממ"ד), ובין אם על ידי השארתו של המבנה וחיזוקו (לרבות תוספת של ממ"ד, כאמור). הסיבה הראשונית לעלייתו לאוויר של הפרויקט היא הצורך במתן מענה למבנים ישנים שאינם חזקים ויציבים מספיק במקרים של רעידת אדמה, מבנים שאינם עומדים בתקני הבטיחות הנדרשים במקרים כאלה. בהמשך, ולאור המצב הביטחוני הקיים, הוחלט לבנות ממ"ד בכל דירה. הממ"ד מותאם באופן מלא לצרכי הדיירים ולתאים שבמבנה, ויכול להיות עשוי מפלדה, מבטון או בשילוב של השניים. הממ"ד משמש כמרחב מוגן מפני איום טילים ארוכי טווח וגם אב"כ, שכן הוא כולל מערכת מיוחדת לסינון ואוורור, המותקנת אף היא בממ"ד עצמו.

מהם הקריטריונים לבניית ממ"ד

בניית הממ"ד, בין אם במסגרת תמ"א 38 בירושלים ובערים אחרות, ובין אם באופן עצמאי וכתוספת לדירה הקיימת (במקרים של בית פרטי, למשל), נעשית תוך התייחסות לתקנות והוראות פיקוד העורף ולאחר קבלת היתר בנייה מיוחד מהרשות המקומית. מידותיו של הממ"ד הן 3.6 מטרים וגובהו בחלק הפנימי – 2.5 מטרים. עובי קירותיו החיצוניים של הממ"ד צריך להיות 25 ס"מ לפחות ואילו עובי הקירות הפנימי צריך להיות 20 ס"מ. עובי הרצפה צריך להיות 20 ס"מ לפחות ונדרשות בממ"ד שתי נקודות טלפון, שני שקעים וגף תאורה נגד מים.

מה עושים בשעת חירום

מעבר להגנה שמספק לנו הממ"ד ברגע האמת, חשוב להיערך נכון ולהתכונן לזמן חירום. חשוב להכין בממ"ד כמות מספקת של מים, בהתאם למספר הנפשות בבית וכמות מספקת של מזון (ורצוי באריזות סגורות אטומות). רצוי שיהיו בממ"ד ובאופן קבוע ערכה לעזרה ראשונה, תאורת חירום, מטף לכיבוי אש וגם רדיו שעובד על סוללות. במידה ויש ילדים בבית, כדאי שיהיו בממ"ד גם צעצועים וספרים שיכולים להעביר את הזמן ואולי גם מחשב או טלוויזיה. 

קראו עוד: דה מרקר - הסכנה: אלפים ייהרגו ברעידת אדמה בישראל. מה ההשקעה הנדרשת כדי למנוע אסון?
קראו עוד: תמ"א 38 בירושלים - השינוי בגישה