האם תמ"א 38 יכולה להיות פתרון למשבר הדיור?

משבר הדיור החריף בישראל מלווה אותנו כבר לא מעט זמן, ומתחיל להתקבע בתודעה הציבורית כמעין סטאטוס-קוו, משהו שנאלץ להשלים איתו תוך כדי השאלה, המוצדקת, מדוע המדינה לא מוצאת פתרונות.

האם תמ"א 38 יכולה להיות פתרון למשבר הדיור?

המאבק המוכר כמעט לכולנו - בדרכנו לרכישת הדירה שלנו הוא אחד החריפים בעולם, והמצוקה מתחילה בהיצע הנמוך, בעובדה שכמות הדירות והבתים לא גדולה, והביקוש הרב יוצר קרקע בטוחה לבעלי הדירות וליזמים לדרוש מחירים גבוהים במיוחד, ולקבל אותם.

ערים גדולות ומבוקשות, כמו תל-אביב וירושלים, מציעות דירות במחירים אסטרונומיים, וההיצע בהן קטן במיוחד לעומת ערים בפריפריה.

דווקא בערים הגדולות והמבוקשות, ישנו פתרון אלגנטי ויעיל, פשוט וזמין - תמ"א 38.

תמ"א 38 בירושלים ותל אביב

הביטוי הזה - "תמ"א 38" הוא אחד השגורים בשיחות על השקעות נדל"ן. הרעיון שמאחורי תקנות התמ"א הוא חיזוק הבניין בכדי להפכו לעמיד בפני רעידות אדמה. במסגרת אותן תקנות מאפשרת המדינה ליזם ולבעלי הדירות להגדיל את הבניין תוך בניית תוספות, הרחבות, ולעיתים קומות שלמות לבניין הקיים במהלך השיפוץ.

האפשרות הניתנת להרחבת הבניין מהווה תמריץ רציני לעידוד בעלי הבתים והיזמים לחזק את המבנה שלהם, שכן השיפוץ יקר למדי, ובצורה זו ניתן לממנו בצורה מלאה, ואף לייצר רווח.

פרויקטים של תמ"א 38 בירושלים ובתל-אביב יכולים לפתור, ואף מהווים פתרון אלגנטי ויעיל למצוקת הדיור, פתרון ממנו נהנים כבר לא מעט דיירים חדשים בדירות חדשות בבניינים משופצים, וכך כולם זוכים.

הרבה מאוד מהבניינים בערים הגדולות עומדים בתנאים המאפשרים שיפוץ במסגרת תמ"א 38. תמ"א 38 ירושלים תרענן את חזות הבתים, לצד עלייה באיכות חיי התושבים תוך מתן מענה לדרישה לדיור בבירת ישראל.

זכאות ואפשרויות בנייה

הזכאות לתמ"א 38 ניתנת לפי קריטריונים שנקבעו בתקנות, לבניינים שנבנו תחת תקנות הבנייה והיתרים שהונפקו עד סוף שנת 1979. בנוסף על הבניין לקבל אישור מהנדס המוכיח כי הבניין לא עומד בתקן הבנייה 413 (תקן ישראלי).

במידה והבניין שלכם נבנה אחרי שנת 1980 אך מהנדס מוסמך קבע ואישר כי המבנה לא עומד בתקן, הרי שגם הבניין שלכם נמצא תחת תקנות תמ"א 38 לחיזוק מבנים, אך אינכם זכאים לתוספות בנייה.

את ההיתר לתמ"א 38 מקבלים לפי אופי הבנייה, ולפניכם מספר אפשרויות בנייה במסגרת התקנות:

1. הקמת קומה או שתי קומות לבניית דירות חדשות או הרחבת השטח הבנוי הקיים בדירה תחתונה ליצירת אגף חדש לדירות.

2. הרחבת יחידות הדיור הקיימות בבניין (כולל בניית ממ"ד על-פי החוק).

3. הריסת הבניין הקיים והקמה מחודשת לפי זכויות הבנייה הקיימות, בתוספת זכויות הבנייה האפשרויות מכוח התמ"א.

4. במסגרת התמ"א ניתן לחרוג מצורת המבנה המקובלת וקווי המתאר של הבניין כאשר בוחרים להוסיף מעלית, אך שינויים בעיצוב הבניין צריכים לעמוד בקנה אחד עם העיצוב המקורי.

ישנן אפשרויות נוספות לבנייה ושיפוץ במסגרת התמ"א, ומינוף נכון של תקנות אלו בערים הגדולות של ישראל יעורר את שוק הדירות כאשר מאות דירות חדשות ייבנו בכל האזורים.

קראו עוד: תמ"א 38 בירושלים – הרוב הדרוש לביצוע הפרויקט
קראו עוד: כלכליסט - מחקר: תמ"א 38 מעלה את שווי הדירות ב־30%