תמ"א 38 בירושלים והסביבה – מה אתם מקבלים?

שוקלים לרתום את דיירי הבניין שלכם לטובת פרויקט תמ"א 38 בירושלים או בכל איזור אחר? קיבלתם הצעה לביצוע הפרויקט אך אתם לא בטוחים מה הן הזכויות שלכם ומה תקבלו בעקבותיו? במאמר הבא נפרט עבורכם את כל מה שצריך לדעת: מה זכאים לקבל דיירי הבניין במסגרת הסכמתם לפרויקט, מה זכויותיהם במהלך הבנייה עצמה, מדוע אינכם צריכים להוציא כסף מהכיס במסגרת תמ"א 38 ועוד.

תמ"א 38 בירושלים והסביבה – מה אתם מקבלים?

מה אני זכאי לקבל במסגרת השיפוץ?

ראשית כל – אתם זכאים לקבל דירה מחוזקת ומוגנת בפני רעידות אדמה אשר כוללת ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי). אזרחים רבים נוטים להתייחס בעיקר להטבות האחרות של הפרויקט, אך יש לזכור שזוהי מטרתו הראשונה במעלה ושמדובר בצעד מציל חיים.

בנוסף לכך, זכאים הדיירים גם להגדלת הדירה עד לשטח של 25 מ"ר ברוטו – זאת על ידי תוספות של ממ"ד, מרפסת שמש או חניה. כמו כן, ניתן להגיע עם היזם גם להבנות על הוספת מעלית, שיפוץ הלובי, שדרוג הגינה, טיפוח המבנה והטבות נוספות.

האם אני צריך להשתתף בהוצאות במסגרת פרויקט תמ"א 38?

חד משמעית: לא! הרווח של היזם לעולם לא נובע מתשלום של בעלי הדירות, אלא אך ורק מהוספת דירות חדשות המיועדות למכירה על ידיו. לכן, בעלי הדירות בבניין אינם נדרשים להשתתף בהוצאות הכספיות ולו בשקל אחד. לא זו בלבד, אלא שבמקרים שבהם מתבצע פרויקט תמ"א 38/2 (הריסת הבניין הקיים ובנייה מחדש) חייב היזם לממן לכלל הדיירים מגורים חלופיים ברמה דומה, לרבות ההוצאות הכרוכות במעברים כמו תשלומי ההובלה. מימון המגורים יהיה לאורך כל תקופת העבודות שבה הדיירים אינם יכולים לשהות בדירותיהם.

בנוסף, גם במקרים שבהם מתבצע תמ"א 38/1 (חיזוק המבנה הקיים), ניתן להגיע עם היזם להסכמה על דיור חלופי לחלק מדיירי הבניין או לכולם במהלך חלק מתקופת העבודה או כולה – זאת בהתאם לרעש, האבק, הפגיעה בנגישות ושאר המפגעים שנוצרים בעקבות העבודות. כמו כן, גם אם תישארו להתגורר בבניין במהלך העבודות, הנכם רשאים להגיע להסכם מול היזם שהן יתקיימו רק בשעות מסוימות ולא יחלו לפנות בוקר או יימשכו עד לשעות הערב המאוחרות.

תמ"א 38 – ללכת על בטוח

מעיון ברשימת הזכויות ניתן להבין כי לא משנה היכן אתם מבצעים את התכנית – פרוייקטי תמ"א 38 ירושלים, תל אביב, או בכל מקום אינם מתעלמים מצרכי הדיירים. התכנית לא רק מקנה לבעלי הדירות נכס מוגן יותר, גדול יותר ובעל שווי כספי רב יותר, אלא גם דואגת לכל זכויותיהם במהלך הבנייה ולאחריה.

עם זאת, חשוב לזכור שעל אף שיתוף הפעולה בין הדיירים ליזם, תמיד יהיה קיים ביניהם ניגוד אינטרסים מסוים – שכן הם יהיו מעוניינים בקבלת כמה שיותר הטבות לעצמם בעוד שהוא ירצה למקסם את הרווחים שלו על ידי צמצום ההוצאות. על כן חשוב לבחור רק יזם ישר ואמין אשר אתם יכולים לתת בו את ביטחונכם, ויחד עם זאת לשכור עורך דין מיומן שידע להגן על זכויותיכם במקרה הצורך ולהכניס לחוזה את הסעיפים החשובים והנכונים עבורכם. בנוסף, ניתן לשכור גם מפקח מטעם הדיירים שיוודא כי העבודות מתנהלות על פי ההסכמים ולמנות נציגים מטעמכם אשר יהיו בקשר רציף עם היזם ויעדכנו את כלל דיירי הבניין בהתפתחויות השונות.

קראו עוד: מה אני צריך על מנת לבצע תמ"א 38 בבניין שלי?
קראו עוד: תמ"א 38 בירושלים – הרוב הדרוש לביצוע הפרויקט